Велерова иначе не заслужује осврт на своје изјаве, које саме за себе довољно говоре. Ипак, реакција је неопходна јер је реч о ставовима који су преко албанских политичара на Косову и појединих медија постали општеприхваћен наратив у контексту опште кампање свега што има везе са српским народом и културом на овом простору.
Госпођа Висока Велер, иначе пореклом са Косова, ставила је под знак питања управљање имовином Српске Православне Цркве на КиМ, чиме је, као лице са дипломом са Кембриџа, показала да не разуме концепт приватне својине, верских слобода и одвојености Цркве од државних институција као кључних постулата савремене демократије. Ова изјава која поткопава право коришћења приватне имовине, ради самоодрживости СПЦ манастира (пољопривреда и сточарство) рефлектује ретроградну намеру косовских власти из 2015. године да се сва имовина СПЦ прогласи „државном имовином Косова“. Косовске власти су тада, под међународним притиском, одустале од овог закона који подсећа на комунистичка времена у Албанији, где је држава запленила сву имовину цркава и верских заједница.
У насавку интервјуа, госпођа Велер пласира и тезу да још незавршена саборна црква Христа Спаса у Приштини заправо није црква, јер, нема историјски значај и представља по њој „насиље из 90–тих година“ и то само зато што је зидана у време Слободана Милошевића. О тој цркви су се водили годинама спорови, а она је скрнављена, од појединих пролазника коришћена као јавни тоалет, а тренутно се Српској Православној Цркви, без икакве законске основе, оспорава приступ овом храму од стране косовских институција, иако власништво земљишта цркве и сам објекат катастарски и даље представља имовину СПЦ. Овим ставом Велерова директно негира имовинска права СПЦ и подстиче насиље над верским објектима злонамерним тврдњама, јер је у време Милошевића подигнуто на хиљаде албанских објеката чија права нико не оспорава, а власти Југославије нису градиле ову цркву већ Епархија рашкопризренска са са верним народом, кога је тада пре етничког чишћења у граду Приштини било 40.000, а сада свега десетакстаријих лица. Овакве произвољне изјаве лица које своје националистичке ставове износи под окриљем своје дипломе из Кембриџа саме по себиговоре о њеном академском кредибилитету.
Ради објективности треба поменути да је гђа. Велер изнела јавно тврдњу, само пре неколило дана, да је имовинско питање манастира Високи Дечани које је коначно пресуђено Уставним судом Косова 2016. г. и 8 година било неизвршено „део наслеђа српске окупације Косова“ чиме се директно доводи под знак питања легалност судске пресуде и тиме негира 700 година историје овог манастира. https://kosovapress.com/en/weller-per-manastirin-e-decanit-mbetet-toke-e-kosoves-vendimi-i-kushtetueses-i-jep-fund-debatit-politik
Гђа. Велер је последњих година директно у јавности негирала угроженост манастира Високи Дечани, споменика са листе УНЕСКО светске културне баштине, који је због 4 оружана напада од стране локалних албанских екстремиста, под сталном заштитом мировних снага КФОРА и једини верски објекат под непрестаном НАТО војном заштитом. У том контексту Велерова је на груб начин 2021. године на друштвеним мрежама оптужила водећу европску организацију за заштиту културне баштине EUROPA NOSTRA изјавом да ова организација укључењем манастира Високи Дечани у листу најугроженијих споменика у Европи „подиже тензије и ствара етничке поделе“ https://klankosova-tv.translate.goog/weller-europa-nostra-po-ngrit-tensione-rreth-manastirit-te-decanit/?_x_tr_sl=sq&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp
Tе исте године гђа Велер је покушала непозвано да се наметне као учесник Међународне културне конференције у Пећи и потом оптужила организатора конференције организацију ILLUCIDARE PLAYGROUND i CULTURAL HERITAGE WITHOUT BORDERS „за цензуру“ јер јој није било дозвољено да непозвана говори о Српској Православној Цркви, имајући очигледно у виду њене једностране и националистичке ставове о културној баштини.
https://prishtinainsight.com/censorship-accusation-mars-heritage-conference-in-peja-mag/
Из свега реченог, може се јасно закључи да, без обзира на своје образоввање у области археологије, гђа. Велер ни професионално ни морално не представља објективног и добронамерног експерта за културну баштину која је везана за Српску Православну Цркву, и да њени, нимало добронамерни ставови, дубоко угрожавају међуетничке и верске односе на Косову и Метохији и и директно подстичу етничку и верску мржњу која је само у послератмом периоду од 1999, довела до уништавања 150 цркава и манастира СПЦ на КиМ од стране албанских екстремиста.
Овакви једнострани и агресивни ставови који се шире на јавном информативном сервису РТК и другим косовским медијима, још једном потврђују потребу свеобухватне и ефикасне заштите светиња Српске Православне Цркве са јаким међународним гаранцијама, и где је то неопходно,заштите моровних снага КФОР-а.
Епархија рашко-призренска СПЦ
5. април 2024. године